Όπως είναι γνωστό, από την Ελλάδα διέρχεται ο Διάδρομος Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου και για να πραγματοποιηθεί το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, στο βασικό δίκτυο λιμένων, έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα 20 ελληνικά λιμάνια, μεταξύ αυτών και 5 των Κυκλάδων (Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Σύρος και Θήρα),με ορίζοντα ολοκλήρωσης, άλλα το 2030 και άλλα το 2050.
Όμως, στην ανάγκη αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Κανονισμού, έγινε επανεξέταση των κριτήριων και με βάση την επιβατική η εμπορευματική κίνηση για το διάστημα 2017-2019 για όλους τους ελληνικούς λιμένες, προστέθηκαν στη λίστα της ένταξης άλλοι 18 λιμένες, μεταξύ των οποίων από τις Κυκλάδες η Άνδρος (Γαύριο) και η Τήνος.
Έτσι, οι λιμένες αυτοί θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις μέσω του σχεδίου ΕΥΡΩΠΗ 2, για την υλοποίηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Μέχρι εδώ όλα ακούγονται όμορφα ότι εντάχθηκε και το λιμάνι Γαυρίου, άλλα η ένταξη του έγινε μόνο λόγω των κριτηρίων ως προς την επιβατική του κίνηση. Από εκεί και πέρα ωστόσο, προκύπτουν τα ερωτήματα:
Είναι σε θέση το Γαύριο να δεχτεί, με ασφάλεια διερχόμενα ακτοπλοϊκά πλοία από άλλους προορισμούς, είναι σε θέση να δεχτεί κρουαζιερόπλοια? έχει εμπορικό τμήμα λιμένος?
Έχει κάνει κάτι μέχρι σήμερα η δημοτική αρχή για την ανάπτυξη και προέκταση του λιμανιού?
Η απάντηση είναι δυστυχώς αρνητική, διότι δεν υπάρχει καν ένα MASTER PLAN που να προβλέπει μια σειρά έργων με χρονικό ορίζοντα το 2030, που έχει βάλει σαν πρώτο στόχο η Ευρωπαϊκή Ένωση όπως αναφέρω ποιο πάνω, για ένταξη σε χρηματοδοτήσεις.
Εδώ λοιπόν έρχεται σαν ποιο επίκαιρο από ποτέ, το θέμα του ΠΕΑΛ (το MASTER PLAN για το Γαύριο) ,για το οποίο, εδώ και 3 χρόνια προσπαθούσα να πείσω τη δημοτική αρχή , ότι ήταν απαραίτητο εργαλείο να γίνει, αφού ήταν ο μόνος τρόπος για την σύνταξη μιας ολοκληρωμένης μελέτης ανάπτυξης του λιμένος Γαυρίου, η οποία αν τώρα υπήρχε ακόμα και σε επεξεργασία από το υπουργείο, θα μπορούσε να ενταχθεί σε χρηματοδότηση μέσω του σχεδίου ΕΥΡΩΠΗ 2.
Είναι μεγάλη η ευθύνη του Δήμου, όπως και του Λιμενικού Ταμείου, διότι ενώ υπάρχει απόφαση του ΔΣ Ανδρου, (την οποία καταψήφισαν, δυστυχώς όλοι οι σύμβουλοι της συμπαράταξης Λοτσαρη), όπως και απόφαση του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου Τήνου Ανδρου, μέχρι σήμερα δεν έχει σταλεί στο Υπουργείο για να προχωρήσει η μελέτη του ΠΕΑΛ, με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί 3 ολόκληρα χρόνια χωρίς λόγο, χρόνος που θα ήταν αρκετός για να ολοκληρωθεί η μελέτη από το υπουργείο.
Αυτή τη στιγμή μόνο η Τήνος έχει έτοιμη τη μελέτη του ΠΕΑΛ, που σημαίνει έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί άμεσα στο σχέδιο ΕΥΡΩΠΗ 2 σε αντίθεση με τη δημοτική αρχή της Άνδρου που ακόμη συνεχίζει να απεραντολογεί και να σαμποτάρει μέχρι και σήμερα τη δική της μελέτη του ΠΕΑΛ Γαυρίου.
Η μεγάλη ευκαιρία του σχεδίου Ευρώπη 2, για την ανάπτυξη του λιμένος Γαυρίου και την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη της Άνδρου, χάθηκε για άλλη μια φορά με αποκλειστική ευθύνη του δημάρχου Λοτσάρη, όπως χάθηκαν άλλα τέσσερα χρόνια για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των απαιτούμενων βασικών έργων υποδομής που πρέπει να γίνουν στο νησί, ώστε να καταστεί ανταγωνιστικό σε σχέση με τα άλλα κυκλαδονήσια. Οι αφίσες στο μετρό σε καμιά περίπτωση δε φτάνουν και το μαρτυρούν τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που φέρνουν το νησί μας από πλευράς εσόδων το Σεπτέμβριο, τελευταίο ακόμη και από τα πιο μικρά νησιά των Κυκλάδων.
Βασίλης Αδάμης
Δημοτικός σύμβουλος και μέλος του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου
Ο κυ΄ριος Αδάμης έχει εμμονή θα λέγαμε με το ΠΕΑΛ και αντί να προτείνει εναλλακτικές – άμεσες λύσεις για την όσο πιο δυνατόν σύντομη αναβάθμιση του κεντρικού λιμανιού της Ανδρου, συνεχίζει να επιμένει στη συγκεκριμμένη άποψη. Τα τελευταία 25 χρόνια όλοι οι Ανδριώτες γνωρίζουν οτι δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση και αναβάθμιση του μοναδικού εμπορικού λιμένος του νησιού, με ελάχιστες εξαιρέσεις τις πρόσφατες αλλαγές των πυλώνων φωτισμού, τις επισκευές των σταθμών αναμονής επιβατών και το βάψιμο των κοινόχρηστων χώρων. Κατανοούμε οτι αυτό δεν φθάνει και σε καμία περίπτωση δεν αποκαλείται αναβάθμιση. Ελπίζουμε να προχωρήσουν τα όποια έργα έχουν σχεδιαστεί με την καινούργια κάθετη προβλήτα στον βοριά και τον περιφερειακό δρόμο που θα δώσει την επιθυμητή λύση στο πρόβλημα της κίνησης απο και προς το λιμάνι. Να δεί επιτελους και το Γαύριο κάποιο έργο απτό που θα ωφελήσει με ουσιαστικό τρόπο την περιοχή. Χωρίς να είμαι εναντίον των όποιων έργων έκανε ή έχει σχεδιάσει να κάνει η τωρινή δημοτική αρχή, πιστεύω οτι η αλλαγή είναι σημαντική, αλλά δεν αρκεί. Αλλωστε ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο όπως λέει κι ο σοφός λαός..