Νέα

Έφυγε από τη ζωή η Αννέζα Παπαδοπούλου, η μάνα της ταινίας “Μικρά Αγγλία”

Τη μάχη με τον καρκίνο έχασε σήμερα Παρασκευή 8 Ιουλίου 2022, σε ηλικία 67 χρονών η ηθοποιός Αννέζα Παπαδοπούλου , η πασίγνωστη, στην Άνδρο, μάνα Μίνα Σαλταφέρου στη ταινία του Παντελή Βούλγαρη “Μικρά Αγγλία”.

Τόσο αγάπησε την Άνδρο η Αννέζα  που η επιθυμία της ήταν να έρθει στα γεράματά της στο Εμπειρίκειο Γηροκομείο της Άνδρου.

 

Ξαναήρθε στην Άνδρο τον Αύγουστο του 2020 για την παράσταση “Οι ευτυχισμένες μέρες” του Σάμουελ Μπέκετ στα πλαίσια του 6ου Φεστιβάλ Άνδρου

«Η Αννέζα Παπαδοπούλου, αυτή η σπουδαία καλλιτέχνιδα, έφυγε από τη ζωή… Καλό ταξίδι…»

«Η Αννέζα Παπαδοπούλου, αυτή η σπουδαία καλλιτέχνιδα, έφυγε από τη ζωή… Καλό ταξίδι…».

Με τις παραπάνω λέξεις και με την προσθήκη ότι «η Αννέζα υπήρξε χρόνια συνεργάτιδα του ΚΘΒΕ…», ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Αστέριος Πελτέκης, γνωστοποίησε τη δυσάρεστη είδηση της απώλειας της αγαπημένης ηθοποιού, το απόγευμα της Παρασκευής 8 Ιουλίου 2022.

Η Αννέζα Παπαδοπούλου αποφοίτησε από το ΚΘΒΕ και έλαβε μέρος από το 1974 μέχρι σήμερα σε πλήθος θεατρικών παραστάσεων.

Μια από τις κορυφαίες ερμηνείες της Αννέζας Παπαδοπούλου ήταν το 2004 στις «Δούλες» του Ζενέ σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, με την Μπέτυ Αρβανίτη και τη Ρέννη Πιττακή (στη φωτογραφία δεξιά).

Εκτός από το ΚΘΒΕ συνεργάστηκε για δύο περιόδους και με την ομάδα «Άγαμοι Θύται».
Σημαντικές εμφανίσεις έκανε στα έργα: Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές, The new electric ballroom, Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα, Τραχίνιες, Ίων, Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα, Μιζερέρε, Πριν την αποχώρηση, Ηλέκτρα, Μια ευαίσθητη ισορροπία, Οι δαιμονισμένοι, Φαέθων (2015), Βάκχες (2017), Αντιγόνη (2016), Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές (2014), Μisery (2008), Πριν την αποχώρηση (1999).

 

«Ευτυχισμένες Μέρες» σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου

Στον κινηματογράφο διακρίθηκε στον ρόλο της μάνας στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Μικρά Αγγλία» (2013). Επίσης πρωταγωνίστησε στις ταινίες: 120 ντεσιμπέλ (1987), Ώμος προς ενοικίαση (2007) και Αληθινή ζωή (2004).

Σύντομο αλλά δυναμικό ήταν το πέρασμά της από το Εθνικό Θέατρο. Συμμετείχε στις παραστάσεις: Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα (2002), Ίων (2003) και Μιζερέρε (2001). Επίσης το 2019 συμμετείχε στο το «Allez viens…» σε σύλληψη και χορογραφία της Παναγιώτας Καλλιμάνη.

Τέλος, τον Απρίλιο του 2020 έπαιξε στις «Ευτυχισμένες Μέρες» σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου.

 

Αποχαιρετώντας την Αννέζα…

Μην μπορώντας ακόμα να το συνειδητοποιήσω (και ούτε πρόκειται) και με ειλικρινή δάκρυα στα μάτια , επιχειρώ να βάλω σε τάξη κάποιες λέξεις για Την Ηθοποιό που με στιγμάτισε με τον τρόπο της και που η ύπαρξή της αποτελεί μάθημα για κάθε ηθοποιό ασχέτως ηλικίας. Γιατί κάποιες ζωές πορεύτηκαν έτσι που απαιτούν τον φόρο τιμής τους.
Από την πρώτη ανάγνωση της στο πρώτο τραπέζι της πρόβας, μαγνητίστηκα από ένα πλάσμα που προφανώς απλώς “διάβαζε”, παρατηρητικά και λιτά, αλλά με έναν τρόπο που δεν είχα διανοηθεί ποτέ μου. Άρχισα να μυρίζομαι τι σημαίνει έρευνα στο θέατρο από την πρώτη ακόμα ανάγνωση ενός κειμένου.
Προφανώς από εκείνη τη στιγμή ήμουν συνέχεια δίπλα της, να τη γνωρίσω, να καταλάβω. Δεν θα επεκταθώ σε αυτή τη γνωριμία γιατί θα χρειαστούν σελίδες για να αποτυπωθεί έστω κάτι για αυτόν τον άνθρωπο.
Τι να πρωτοπείς;
Την έγνοια της για το σώμα του ηθοποιού και πως η ίδια εμμονικά το χρησιμοποιούσε, ευθυτενής και αέρινη, ως πρωταρχικό όπλο της;
Την βαθιά επαφή της με τις Λέξεις και το Νόημα; Το πώς άφηνε το κείμενο να την κυλήσει κάπου, όπου, πώς επέτρεπε με τεράστια γενναιοδωρία και έκθεση να εισχωρήσει μέσα της και να την πάει εκείνο και ποτέ η ίδια να του βάλει χαλινάρια και να το χαλιναγωγήσει;
Την εμμονική της ανάγκη να υπάρχει σε όλα κάτι ποιητικό, ουράνιο, πνευματικό, ακόμα και στα πιο γήινα και “ρεαλιστικά” κείμενα γιατί “αλλιώς δεν είναι θέατρο” όπως έλεγε και η ίδια;
Τρία πράγματα μόνο, για κλείσιμο, που είναι αυτά τα τρία που θα θυμάμαι πάντοτε μέσα απ’ τις στιγμές και τις συζητήσεις μας.
Πρώτον, αυτό το… “Ανάπνεε” που μου έλεγε σαν συμβουλή.
Το νόημα της δουλειάς της και της ύπαρξής της. Το μεγάλο μάθημά της.
Όλα από εκεί ξεκινούν, από εκεί προκύπτουν και εκεί επιστρέφουν, ελεγε… Ανάπνεε.
Δεύτερον, το “ένας ηθοποιός δημιουργείται” του Στανισλάβσκι που της είχα δωσει στην περιοδεία μας γιατί ξέχασε να πάρει κάποιο βιβλίο και ήθελε κάτι να διαβάζει. Και όταν της είπα “Ανέζα, μόνο αυτό έχω να σου δώσω που το έχεις διαβάσει σίγουρα και είναι κλασικό βιβλίο”, το είδε, έλαμψε το μάτι της και μου είπε “Στην περίοδο της σχολής το είχα διαβάσει τόσες φορές.. Φερ ‘ το! “
Σαν να έλεγε “κάτι μπορεί να μάθω ακόμα”. Δεν μου το επέστρεψε ποτέ και δεν το ζήτησα. Κάτι ακόμα θα μάθαινε διαβάζοντας ξανά και ξανά.
Και τρίτον… όταν μιλώντας για τον Λευτέρη Βογιατζή, τον Θεόδωρο Τερζόπουλο κ τ λ  που τη ρωτούσα τις εμπειρίες της, γύρισε κάποια στιγμή, δάκρυσε και μου είπε, τι να το κάνεις όταν όλη τη ζωή σου αγωνιζεσαι να μη διαφθαρεί απ’ τον περίγυρο η ψυχή σου; Τόσα πράγματα και εμπειρίες αλλά όλη μου η ζωή στο θέατρο καθορίστηκε απ’τον συνεχή αγώνα μου να μείνω καθαρή.
Η Ανέζα.
Η ευθυτενής και αέρινη Ανέζα.
Η ποιητική Ανέζα.
Η γενναιόδωρη Ανέζα.
Η αιώνια μαθήτρια Ανέζα.
Η καθαρή Ανέζα.
Δεν υπάρχει αντίο. Δεν γίνεται.
Ανέζα μου… Ανάπνεε!
Έχει νόημα να μιλάμε για τους σοφούς. Για τους πνευματικούς φάρους. Για τους ήσυχους και ουσιαστικούς. Για αυτούς που δόθηκαν ολόψυχα στην τέχνη και κράτησαν ζωντανή την περιέργεια τους μέχρι το τέλος. Γι αυτούς που ήταν παρήγορο να ξέρεις ότι υπάρχουν.
Η Ανεζα διαμόρφωσε τον τρόπο που σκέφτομαι, το πως σκέφτομαι και με απελευθέρωσε από το να σκέφτομαι όταν δεν χρειάζεται. Κι απλα να δρω , να αφουγκράζομαι. Από τη σχολή μέχρι τις δύο συνεργασίες μας ήταν σημείο αναφοράς και για μένα η ανακάλυψη του θεάτρου.
Δε σε ξεχνώ. Σ αγαπώ. Και θα σε θυμάμαι.
( φωτογραφια από την παράσταση που κάναμε το 2015 , Φαέθων )
Ανέζα Παπαδοπούλου 08.07.2022

Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και εσωτερικός χώρος

Αφήστε ένα σχόλιο

Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό Δελτίο μας

Εάν θέλετε να λαμβάνετε καθημερινά τα νέα μας καταχωρίστε το email σας στην παρακάτω φόρμα.
Διατηρούμε τα δεδομένα σας ιδιωτικά. Για περισσότερες πληροφορίες και ενημέρωση σχετικά με τα δικαιώματά σας διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου μας.

Video της Ημέρας

Αρχείο

Βρείτε μας και στα Socia Media

© 2018 - 2023 | Ο Περίγυρος της Κινηματογραφικής Λέσχης της Άνδρου | Crafted by  Spirilio