Πάνω από έναν χρόνο οι σχολικές μονάδες βρίσκονται σε ένα ιδιότυπο διαρκές καθεστώς ανοίγματος και κλεισίματος χωρίς να λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο που θα καθιστούσε ασφαλή τη ζωντανή λειτουργία τους.
Όλο αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί με ζηλευτή ευσυνειδησία, μην υπολογίζοντας κόπο, χρόνο και προσφέροντας ακόμα και ατομικά μέσα και ιδιωτικό χώρο έχουμε υπερβάλει εαυτούς για να διατηρήσουμε ένα υψηλό επίπεδο επικοινωνίας με τους μαθητές μας. Ομοίως οι μαθητές μας καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια κι από κοντά οι γονείς τους δίνουν ακόμη κι απ’ το υστέρημά τους, προσφέροντας κι αυτοί ίδια μέσα και τον ιδιωτικό τους χώρο για να μπορούν τα παιδιά τους να συμμετέχουν στο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης.
Το ίδιο χρονικό διάστημα το Υ.ΠΑΙ.Θ. αντί να στηρίζει την προσπάθεια όλων αυτών των ανθρώπων και να εφαρμόζει στην εντέλεια τη συνταγματική επιταγή για δημόσια, δωρεάν και καθολική εκπαίδευση, ενισχύοντας το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), τις ηλεκτρονικές υποδομές των σχολείων και παρέχοντας τον κατάλληλο εξοπλισμό σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς, οδηγημένο απ’ την σταθερή εμμονή του για απαξίωση καθετί δημόσιου, συνάπτει συμφωνίες με μεγάλη ιδιωτική εταιρεία, δημιουργώντας πολλά βάσιμα ερωτηματικά για τον τρόπο και τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής του.
Γιατί για δέκα ολόκληρους μήνες, η Υπουργός Παιδείας ισχυριζόταν ότι (α) η σύμβαση με τη Cisco είναι δωρεάν και (β) τα δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών είναι ασφαλή.
Όμως απ’ τη στιγμή της δημοσίευσης της σύμβασης αποκαλύπτεται ότι (α) το «δωρεάν» ισούται με 2.156.000 ευρώ στη Cisco, με απευθείας μάλιστα ανάθεση και (β) είναι δυνατή η ανεξέλεγκτη εμπορική χρήση των ιδιαίτερα ωφέλιμων οικονομικά μεταδεδομένων από μέρους της συγκεκριμένης εταιρείας.
Στη σύμβαση αναφέρεται ρητά ότι «η Cisco μπορεί να αποκαλύψει δεδομένα τηλεμετρίας και δεδομένα υποστήριξης σε τρίτους…», ότι η Cisco μπορεί να χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα «…για δικούς της επιχειρηματικούς σκοπούς χωρίς απόδοση ή αποζημίωση στον πελάτη…».Για τον ίδιο λόγο μπορεί να κάνει χρήση και για τα «Διοικητικά Δεδομένα» ενώ «…η Cisco δεν υποχρεούται να επιστρέψει ή να καταστρέψει προστατευμένα δεδομένα που αποτελούν δεδομένα διαχείρισης…».
Εντούτοις το Υπουργείο συνεχίζει να επιμένει ότι τα δεδομένα που έχει στην κατοχή της η εταιρεία είναι αποπροσωποποιημένα. Όταν όλοι γνωρίζουν ότι οι μεγάλες εταιρείες ενδιαφέρονται για τέτοιες «αποπροσωποποιημένες» πληροφορίες (μεταδεδομένα) και τις μεταπωλούν η μία στην άλλη ώστε να διαμορφώσουν το προφίλ του κάθε «πελάτη» (φύλο, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο, προτιμήσεις, ενδιαφέροντα, τάσεις, κλπ).
Τα δεδομένα αυτά η Cisco μπορεί να τα μεταπωλεί σε τρίτους ακόμα και στην ίδια την ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα με τη σύμβαση, η Cisco υποχρεώνεται να «αποπροσωποποιήσει» τα δεδομένα πριν κάνει χρήση τους, δηλαδή να μην προκύπτει από αυτά η ταυτοποίηση φυσικού προσώπου γεγονός που προβλέπεται από το Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων (GDPR)
Όμως, τα αποπροσωποποιημένα δεδομένα είναι ακριβώς το ζητούμενο για κάθε εταιρεία, αφού μπορούν να τεθούν προς χρήση, με βάση τη στατιστική τους αξία, προσφέροντας πολύ υψηλό οικονομικό όφελος στις εταιρείες, για την εύκολη βελτίωση των υπηρεσιών – εμπορευμάτων τους και για τη χρήση τους για εμπορικούς σκοπούς
Αποτελεί πρόκληση για εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές το στοιχείο που ήρθε στη δημοσιότητα (σύμβαση 9/11/2020) ότι η δωρεάν παραχώρηση των υπηρεσιών της Cisco περιορίζονταν σε «16.000 ταυτόχρονες συναντήσεις με 400.000 συμμετέχοντες»!
Όπως πρόκληση αποτελούν: Ο ισχυρισμός της Υπουργού για δήθεν δωρεάν σύμβαση.
Η απόκρυψη της συγκεκριμένης σύμβασης για μεγάλο χρονικό διάστημα , ενώ ήταν υποχρεωμένη βάση νόμου να την δημοσιοποιήσει (την είχε στο συρτάρι της και καλούσε τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης να έρθουν στο γραφείο της για να τη δουν).
Η μη λήψη των κατάλληλων μέτρων για την ασφαλή και συνεχή λειτουργία των σχολείων.
Η απουσία εκπόνησης ενός σχεδίου εκπαιδευτικής λειτουργίας, αναπροσαρμογής της ύλης και των διδακτικών στόχων ώστε να αντιμετωπιστούν τα μορφωτικά κενά που προκύπτουν από τη μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων.
Η έλλειψη έστω και της παραμικρής αναβάθμισης των δικτυακών υποδομών και του τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολείων παρά την αδιαμφισβήτητη αναγκαιότητα.
Η απογείωση των μορφωτικών ελλειμμάτων και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων , σε συνδυασμό με τις ανυπολόγιστες συνέπειες στην κοινωνική ανάπτυξη και την ψυχο-συναισθηματική κατάσταση των παιδιών. σε τέτοιο βαθμό ,που εύλογα εκτιμάται ότι δε μιλάμε απλώς για χαμένη χρονιά , αλλά για χαμένη γενιά.
Ασφαλώς και δεν πρόκειται για προσωπικές ευθύνες και αβλεψίες, αλλά για συνειδητές πολιτικές επιλογές μιας κυβέρνησης, που φέρει ακέραια την ευθύνη για την εξέλιξη της πανδημίας και την μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων, αφού άφησε ανοχύρωτα τα νοσοκομεία και τα σχολεία.
Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε:
Άμεση διακοπή της συνεργασίας , με καταγγελία της σύμβασης που έχουν συνυπογράψει τα δύο μέρη.
Νομικό έλεγχο των ενεργειών της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ και συνολικά της σύναψης συνεργασίας με τη Cisco.
Γενναία χρηματοδότηση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ώστε να καλύπτονται όλες οι λειτουργίες της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΕξΑΕ) αποκλειστικά από δημόσιους φορείς. Η ΕξΑΕ δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή διδασκαλία και δεν μπορεί να αξιοποιείται παρά μόνο σε περιόδους μακρόχρονης αναστολής λειτουργίας των σχολείων.
Σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών πολιτικών , με το βλέμμα στραμμένο στις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου , διασφαλίζοντας τα μορφωτικά δικαιώματα όλων των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών , ενταγμένου σ ‘ένα κλίμα παιδαγωγικής ελευθερίας , γόνιμης συνεργασίας και συναίνεσης.
Τη νομοθέτηση απαγόρευσης οποιασδήποτε εμπλοκής ιδιωτικών εταιριών στη λειτουργία των σχολείων.
Αλλαγή του επιδημιολογικού μοντέλου, με ικανοποίηση των αιτημάτων των υγειονομικών και υλοποίηση τώρα των αιτημάτων των εκπαιδευτικών ώστε να ανοίξουν και να λειτουργήσουν με ασφάλεια τα σχολεία.
Καλούμε το Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε. και τα Δ. Σ. των Συλλόγων Εκπ/κών Π. Ε. όπως και τους Συλλόγους και τις Ενώσεις Γονέων της χώρας να δραστηριοποιηθούμε από κοινού, με κάθε πρόσφορο κινηματικό και νομικό μέσο, για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, του καθολικού και δωρεάν χαρακτήρα του, βασισμένου στη μορφωτική, παιδαγωγική και κοινωνικά αλληλεπιδραστική διάσταση του, ενάντια στο προωθούμενο απ’ την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ σχολείο της αγοράς, που αντιλαμβάνεται τους γονείς ως πελάτες και το μορφωτικό αγαθό ως προϊόν προς πώληση.
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών :
Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος Καΐρης»
Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων
Πάρου –Αντιπάρου «Π. Καλλιέρος»
Σύρου – Τήνου – Μυκόνου