Καλησπέρα και Χρόνια Πολλά,
Με αφορμή την ανακοίνωση για το έργο του σταδίου έβαλα ένα 8ωρο πάνω στο σχέδιο γιατί μου φαίνεται ιδιαίτερα προβληματικό και πολύ κακή προοπτική προς υλοποίηση ως προς το σκέλος του δημόσιου χώρου που το περιβάλλει!
Θεωρώ πως ο χώρος του ευρύτερου γηπέδου είναι πολύ ταλαιπωρημένος και ποτέ δεν αντιμετωπίστηκε όπως έπρεπε με ένα ενιαίο MASTERPLAN που θα λειτουργούσε ορθά για την ανάπτυξη των μελλοντικών χρήσεων.
Οι κύριες ενστάσεις μου έχουν να κάνουν με τα ακόλουθα:
- Η αποσπασματική αντιμετώπιση συνεχίζεται χωρίς να λογίζεται η περιοχή ως ένας ενιαίος δημόσιος κοινόχρηστος χώρος με χρήσεις διαβαθμισμένης προσβασιμότητας.
- Δεν παράγεται θετικό αστικό κενό (πλατεία) εντός της συνολικής εγκατάστασης ως πυρήνας δημοσίου χώρου που μοιράζει κι εκτονώνει τις επιμέρους χρήσεις αλλά και σε συνέχεια του οικισμού.
- Δεν παράγει πλατεία καθημερινής χρήσης κάτι που θα ήταν πολύ ωφέλιμο για τον οικισμό.
- Το νέο κλειστό στάδιο γυρίζει πλάτη στα σχολεία και τον πυρήνα του χώρου. Η είσοδος του είναι στο Βορρά και η πρόσβαση σε αυτό δεν είναι σε συνέχεια μιας κίνησης πεζών (ή και οχημάτων) που εξελίσσεται ομαλά από τον οικισμό.
- Παρκινγκ παντού …. γιατί; Αμηχανία σχεδιασμού και σχεδόν βέβαιη η μη καλή γνώση του χώρου και η κατάρτιση σε αστικό σχεδιασμό.
- Δείτε σχόλια μέσα στο σχέδιο!
Το κτίριο έρχεται έτοιμο μελετητικά … και πρέπει να σχεδιαστεί ο περίβ.χώρος. Θέλει έναν κόπο παραπάνω από το σχέδιο που δημοσιεύτηκε! Είναι κρίμα να διατεθούν πόροι που θα υλοποιήσουν ένα σχεδιασμό τελείως αβασάνιστο σαν ξεπέτα! Δε θα υπάρχει άλλη ευκαιρία και θα στερηθεί λειτουργικότητας το όλο έργο.
Επισυνάπτω:
- 2 αρχεία pdf με σχόλια & εναλλακτική πρόταση
- 1 εικόνα της εναλλακτικής
- 3 εικόνες (από το όπως είναι και το λάθος που δρομολογείτε)
Είναι δεδομένο το ενδιαφέρον των ντόπιων μηχανικών για την Άνδρο. Ιδιαίτερα κάποιον αρχιτεκτονικών γραφείων που κατεξοχήν είναι αρμόδιοι για την παραγωγή ιδεών και σχεδίων για δημόσιους χώρους. Στον ελάχιστο χρόνο που διέθεσα αντιπροτείνω μια μακράν καλύτερη λύση. Τόσο ο ίδιος όσο και κάποιος συνάδελφος θα μπορούσε να προσεγγίσει το θέμα καλύτερα. Το προσωπικό μου ενδιαφέρον για τους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους το έχω αποδείξει από την αρχή της επαγγελματικής μου σταδιοδρομίας και η επάρκεια ως προς το αντικείμενο πιστοποιείται κι από 1 πανευρωπαϊκό βραβείο και 2 εθνικούς επαίνους σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς ιδεών.
Εν προκειμένω αν πρόκειται για έργο που ωριμάζει η τεχνική υπηρεσία πολύ ευχαρίστως να παρέχω συνδρομή δωρεάν αν πρόκειται να αποφευχθεί ο σχεδιασμός που προκρίνεται από το σχέδιο της δημοσίευσης.
Πάντοτε από ενδιαφέρον για το Γαύριο και την Άνδρο.
Χαιρετώ,
Ανδρέας Χαλάς
Η ανωτέρω επιστολή εστάλη στους Δήμαρχο Άνδρου και Αντιδήμαρχο Υδρούσας (Α.Κοζανίτη-Μακρή) με κοινοποίηση στον προϊστάμενο της τεχνικής υπηρεσίας.
Σχόλια επί της μελέτης όπως δημοσιεύτηκε:
ΧΡΗΣΕΙΣ
Πρόκειται για μεγάλο ενιαίο συγκρότημα δημόσιων-κοινόχρηστων χρήσεων με σχολικές και αθλητικές εγκαταστάσεις
– Δημοτικό Σχολείο
– Γυμνάσιο & Γ.Ε.Λύκειο
– Πλησίον το Νηπιαγωγείο (ίσως να έπρεπε να είναι εντός της μεγάλης έκτασης για να είναι πιο ασφαλής η παράδοση-παραλαβή παιδιών)
– Γήπεδα μπάσκετ & Ποδοσφαίρου 5×5
– Παιδική Χαρά
– Νέο Κλειστό Στάδιο & Χώρος Εκδηλώσεων (μικρά συνέδρια κλπ)
Ίσως το αγροτικό ιατρείο να έπρεπε να ήταν κι αυτό σε αυτό τον χώρο!
Θα μπορούσε να υπάρχει νησίδα με υπόγειους κάδους σκουπιδιών και ανακύκλωσης.
ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ – ΧΡΗΣΕΙΣ – KYΚΛΟΦΟΡΙΑ
– Η λύση είναι στημένη για το αυτοκίνητο με μειωμένη μέριμνα σε κινήσεις και προσβασιμότητα πεζών
– Δεν παράγεται θετικός χώρος σε προέκταση του οικισμού, ¨αστικό κενό¨ ή ¨πλατεία¨
– Ο κύριος δρόμος εισόδου λειτουργεί ως ¨άξονας διαχωρισμού¨, όπου στη νότια πλευρά είναι τα σχολεία και βόρεια του οι αθλητικές εγκαταστάσεις
– Το νέο στάδιο έχει την είσοδο στο βορρά (!!!) και γυρίζει πλάτη στον υπόλοιπο χώρο και χρήσεις. Η είσοδος του δεν βρίσκεται σε συνέχεια της εξέλιξης του οικισμού προς αυτό τον χώρο (είτε η πρόσβαση είναι με τα πόδια είτε με το αυτοκίνητο).
– Απουσιάζει ένας πυρήνας δημόσιου-κοινόχρηστου χώρου που μοιράζει στις επιμέρους χρήσεις και αντίστοιχα εκτονώνει αυτές. Δεν προσφέρεται στον οικισμό ένας ελεύθερος χώρος που τον χρειάζεται!
– Φαίνεται πως θα καταλήξει γεμάτο εμπόδια (φράκτες, πλέγματα, κάγκελα). Θα κινείται κανείς περισσότερο περιμετρικά παρά εντός του χώρου.
– Δεν υπάρχουν χώροι στάσης πεζών και η κίνηση τους γίνεται γύρω-γύρω σε πεζοδρόμια πλάτους 2μ.
ΟΠΤΙΚΕΣ ΦΥΓΕΣ
Α) Στην κύρια είσοδο του χώρου από τον οικισμό προβάλουν δρόμοι και συστοιχία αυτοκινήτων. Το κλειστό στάδιο με τυφλό μέτωπο γυρίζει ¨πλάτη¨ στην καρδιά του χώρου. Το ίδιο έχει πρόσοψη βόρεια, οπότε ψάξε να βρεις την είσοδο.
Β,Γ) Οι σχολικές εγκαταστάσεις κοιτούν κι αυτές μια συστοιχία αυτοκινήτων και την ¨πλάτη¨ του σταδίου. Το Γυμνάσιο και λύκειο έχουν περιορισμένο εύρος ανοιχτής οπτικής φυγής προς το χώρο δυτικά ανάμεσα σε δημοτικό σχολείο και στάδιο.
Δ) Η παιδική χαρά περιβάλλεται κι αυτή από αυτοκίνητα και δρόμους. Εκτεθειμένη στο βοριά και ενδεχόμενος χωρίς κάποια πηγή σκιάς.
Έχει καταργηθεί ο άξονας με τα μεγάλα πεύκα που οδηγεί στο νεκροταφείο.
ΓΕΝΙΚΑ
Ο χώρος πρέπει να είναι φιλόξενος σε α)γονείς με παιδιά και καρότσια, β)πιτσιρίκια με ποδηλατάκια, γ) καθημερινές λειτουργίες αναψυχής.
Χρειάζεται ειδική μεταχείριση στα δάπεδα, την απορροφητικότητα του εδάφους, συνολικά τη διαχείριση των όμβριων. Όπου είναι δυνατό, χρήση ψυχρών υλικών.
Εναλλακτική διαχείριση του χώρου (προμελέτη: Α.Χαλάς)
Κριτήρια σχεδιασμού:
- Ήπια διασκευή δεδομένου του συνόλου των δεσμεύσεων από τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις.
- Το κτήριο του σταδίου τοποθετείται πιο πίσω και με κύρια είσοδο στο νότο και στο κέντρο του χώρου
- Έμπροσθεν του σταδίου δημιουργείται πλατεία (προστατευμένη από τους βόρειους ανέμους) η οποία θα είναι πολύ χρήσιμη σε συνεδριακές λειτουργίες κλπ.
- Ο ίδιος χώρος μπορεί να είναι λειτουργικός και σε καθημερινό επίπεδο.
- Παράπλευρα η παιδική χαρά συνεργαζόμενη με το χώρο της πλατείας και αλσύλιο που οριοθετούνται με φυσικά όρια και πλήθος δέντρων που θα παράγουν φυσική σκιά (θερμοκρασιακή άνεση).
- Διατήρηση του άξονα και των δέντρων που οδηγεί στο νεκροταφείο.
- Συνολικά δημιουργείται ένα διευρυμένο αστικό κενό σε συνέχεια του οικισμού.
- Το κύριο παρκινγκ τοποθετείται στο βόρειο τμήμα του γηπέδου, ενώ στο κέντρο του χώρου υπάρχει ήπια παρόδια στάθμευση.
- Το βόρειο και δυτικό όριο δεν έχει ανάγκη από περίφραξη. Δυτικά και απέναντι από την είσοδο του νηπιαγωγείου το όριο υποχωρεί ώστε να δημιουργηθεί χώρος μπροστά από το νηπιαγωγείο για σχηματισμό παρόδιας στάθμευσης.
Το ανωτέρω σχέδιο αποτελεί πρόχειρη σχεδιαστική έρευνα
Αεροφωτογραφία ΕΚΧΑ 2015-2016
Να σημειωθεί πως για τους δημόσιους χώρους υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία εκπόνησης μελετών, προαπαίτησης πτυχίων και φυσικά διακριτές ειδικότητες μελετητών. Κορυφαίο θεσμό αποτελούν οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί όπου υποβάλλονται πολλές προτάσεις προς αξιολόγηση προάγοντας την έρευνα των χωρικών και κτιριακών διαμορφώσεων.
Σε κάθε περίπτωση η επιτυχία των δημόσιων έργων και ειδικά των αστικών αναπλάσεων κρίνεται από τους ίδιους τους χρήστες, στο βαθμό που αυτά πετυχαίνουν να φιλοξενήσουν ζωή και τις καθημερινές δραστηριότητες των κατοίκων.
Οι εκπρόσωποι των σχολείων, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων και η τοπική κοινότητα είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και οι αυριανοί χρήστες μαζί με τους ανθρώπους που περιστασιακά θα χρησιμοποιήσουν το χώρο. Εδώ αρκεί να αναλογιστούμε πως θα έρχονται και αθλητικά σωματεία από αλλού και πως ο ευρύτερος χώρος του γηπέδου θα λειτουργεί και ως βιτρίνα του νησιού μας σε αυτούς.
Τέτοια έργα χρήζουν διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία. Είναι λοιπόν πολιτικά ορθό η κοινωνία να συμμετέχει παρά να έρχεται αντιμέτωπη με τετελεσμένα. Στο χώρο της αρχιτεκτονικής, αλλά και αλλού, αυτό γίνεται με τη διαδικασία του συμμετοχικού σχεδιασμού.
Δεν είναι δυνατό να μιλάμε για παραγωγή δημοσίου χώρου χωρίς δημόσιο διάλογο και καλό θα ήταν να ακολουθήσουν κι άλλοι, να προτείνουν πράγματα, να συμπληρώσουν και να διορθώσουν παραλήψεις.
Αγαπητέ κύριε Χαλά,
αυτή η ανεπιθύμητη ενημέρωση που κάνετε στην διοίκηση του πολύπαθου Δήμου μας, πρέπει να κάνει παρέα με το εξώδικο που έλαβαν πριν καμιά 20αριά μέρες από 40-45 κατοίκους της Μεσαριάς για την ολοκληρωτική καταστροφή του δρόμου μέσα στον οικισμό, μαζί με την ανοιχτή επιστολή για τον απροσπέλαστο δρόμο των Λειβαδίων επί τόσες εβδομάδες, μαζί με το εξώδικο και την αγωγή από το ΠΑΚΟΕ, μαζί με την επιβολή προστίμου για τον νέο ΧΑΔΑ στον χώρο του δεματοποιητή στην Σταυροπέδα, μαζί με το πανελλαδικό ρεζιλίκι στην ΕφΣυν για τα αιολικά….. και…. και…. και……………….
Με απλά λόγια στα παλιά τους τα παπούτσια όλοι και όλα!
Φούρια πολύ. Για ανακοινώσεις έργων, για υλοποιήσεις με απευθείας αναθέσεις με πολύ αδιαφάνεια! Το δόγμα του σοκ κι ότι προλάβουμε … σχεδόν ρουσφετολογικά αντιμετωπίζονται τα πάντα. Κι από περιεχόμενο 0 σαν τις τρύπες στους ήδη ασφαλτοστρωμένους δρόμους της Χώρας. Αρτιότητα προετοιμασίας και υλοποίησης είναι άγνωστα πράγματα … έτσι κι εδώ σε ένα έργο πνοής για τον τόπο. Λεφτά δεξιά κι αριστερά σε εργολαβίτσες και είναι όλοι τους ευχαριστημένοι. Μα φταίει και ο κόσμος που δε κοιτά το περιεχόμενο των αναρτήσεων, δε βλέπει την προχειρότητα των έργων και κάνει βιαστικά Likes και Shares. Ο Δήμαρχος ως Έπαρχος σε άλλα είχε συνηθίσει τον κόσμο, με συγκεντρώσεις με συλλογή απόψεων κλπ. Σήμερα όλα εν κρυπτό κι ανακοινώσεις τελεσίδικες γυρίζοντας πλάτη στην κοινωνία κι όποιος έχει άλλη άποψη τον αναλαμβάνει ο γενικός γραμματέας προπαγάνδας και σπίλωσης του κόσμου. Εύχομαι το 2021 να φωτίσει τη σημερινή διοίκηση και να συνεχίσει με διάθεση για έργο, όμως με τελείως άλλες πρακτικές!
ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΕΝΑ ΣΤΑΔΙΟ Τ1Β ΜΠΑΙΝΕΙΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΖΕΙΣ Ή ΖΗΤΑΣ ΝΑ ΣΤΟ ΣΤΕΙΛΟΥΝ. ΕΠΕΙΤΑ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΕΙΣ ΕΝΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΑΛΛΟΥ ΝΤ ΑΛΛΟΥ ΠΡΟΣ 23.560ΕΥΡΩ. ΚΙ ΕΠΕΙΔΗ ΜΑΣ ΠΗΡΕ ΚΑΙ ΜΑΣ ΣΗΚΩΣΕ ΚΑΙ ΘΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΗΜΙΣΦΑΡΙΟ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΒΟΡΡΑ …
https://gga.gov.gr/athl-egatastaseis/texnika-stoixeia-athli-egkatastaseon?fbclid=IwAR3BnK2POX4GV5O4X99ekU5_CZFyFPmC2_nnbPB0kBSfUqEyKDxrrfw4-Hw