Πέρασε ήδη ένας χρόνος από την ανάληψη καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής (σύμπραξης Λοτσάρη-Γιαννίση-Μπάλλα) κι ακόμη αγνοείται το επιχειρησιακό σχέδιο και ο στρατηγικός σχεδιασμός, παρόλο που η Διοίκηση διαθέτει, για πρώτη φορά Γενικό Γραμματέα και αρκετούς Ειδικούς Συμβούλους-Συνεργάτες.
Κάθε σύγχρονος Δήμος ανεξάρτητα του μεγέθους του είναι υποχρεωμένος, βάσει Καλλικράτη, εντός του πρώτου εξαμήνου, να καταθέσει προς ψήφιση στο Δ.Σ. επιχειρησιακό και στρατηγικό σχεδιασμό για τη νέα θητεία. Η εκπόνηση σχεδίου δεν είναι μια τυπική διαδικασία, καθώς πάνω σ’ αυτό «κουμπώνει» το πολιτικό πρόγραμμα (προεκλογικές εξαγγελίες), το τεχνικό πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής. Εκτός των παραπάνω γίνεται και μία πρώτη καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του Δήμου, του οράματος της Διοίκησης και αποτυπώνονται τα βήματα και οι διαδικασίες ώστε να επέλθει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Οι κύριοι άξονες πάνω στους οποίους καταρτίζεται ένα τέτοιο σχέδιο είναι:
Η προστασία και αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος καθώς και η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Η βελτίωση της κοινωνικής και οικονομικής ευημερίας των πολιτών.
Η εσωτερική ανάπτυξη του Δήμου ως οργανισμού.
Δυστυχώς η Διοίκηση Λοτσάρη πορεύεται χωρίς όραμα, σπαταλώντας τους πόρους του Δήμου σε έργα χωρίς σχεδιασμό, «έργα βιτρίνας» προσπαθώντας έτσι να ενισχύσει το προφίλ του Δημάρχου.
Ο προϋπολογισμός εκτελείται με απευθείας αναθέσεις, χωρίς διαγωνισμούς, πράγμα που σημαίνει ότι χάνονται χρήματα για να κερδίζεται χρόνος. Απευθείας αναθέσεις υπέρμετρα μεγάλων ποσών. Έτσι σε μόνο πέντε αναθέσεις δαπανώνται 2.500.000 ευρώ όπου θα μπορούσαν να είχαν εξοικονομηθεί, μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας, κατά μέσο όρο τουλάχιστον 25%, δηλαδή περίπου 600.000 ευρώ. Αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν κάλλιστα να γίνουν έργα ή μελέτες. Επίσης μέρος των χρημάτων αυτών θα μπορούσαν να επενδυθούν στην ανακύκλωση αλλά και στον τουρισμό, που δυστυχώς σήμερα δαπανούνται για την προβολή του νησιού μας μόνο ένα ποσό γύρω στις 20.000 ευρώ.
Από την άλλη το τεχνικό πρόγραμμα τρέχει όλο σαν μια μεγάλη εργολαβία, με τη συνήθης πλέον διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, στερώντας έτσι τη δυνατότητα στους μικροεργολάβους κάθε περιοχής να διεκδικήσουν κάποια έργα, κάτι που θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά, αφού έχει δεσμευτεί η ΣΑΤΑ των χωριών και για το 2021. Άραγε ποιο είναι το οικονομικό όφελος του Δήμου από αυτή την «πρωτοτυπία»; ΚΑΝΕΝΑ…
Δυστυχώς ο «ξεχειλωμένος» Κλεισθένης μετέτρεψε κάποιες διοικήσεις των Δήμων σε άκρως δημαρχοκεντρικές, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του Δημάρχου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής ( Λοτσάρης, Μουστάκας, Γιαννίσης, Βενετίκη, Μπιθικώτση) αποφασίζουν και αναθέτουν όπως αυτοί κρίνουν. Η ψήφος της αντιπολίτευσης ουσιαστικά δεν έχει καμία σημασία, κι ας προσπαθεί ο εκπρόσωπος τύπου του Δημάρχου να μας πείσει δήθεν για το αντίθετο, αφού τόσο ο προϋπολογισμός όσο και το τεχνικό πρόγραμμα έρχονται τυπικά προς έγκριση στο Δ.Σ.
Η Δημοτική Αρχή, κυρίως αυτή τη δύσκολη εποχή που διανύουμε, οφείλει να εφαρμόζει πολιτικές με όραμα και στόχευση. Δεν μπορεί να επιδιώκει π.χ.
τουρισμό όταν επιτρέπει την ανεξέλεγκτη εγκατάσταση αιολικών πάρκων
κυκλική οικονομία όταν στον πρωτογενή τομέα δεν έχει οργανώσει τίποτα
εκπαίδευση όταν τα σχολεία είναι σ’ αυτήν την κατάσταση
επιστροφή νέων στα έρημα χωριά μας όταν δεν δημιουργεί τις συνθήκες για νέες θέσεις εργασίας
παραμονή των ηλικιωμένων στο νησί όταν οι ιατρική περίθαλψη πάσχει
διεύρυνση της τουριστικής σεζόν όταν δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές
Στους σύγχρονους Δήμους η εποχή του χαντακιού, του τσιμέντου, του κλαδέματος και του βαψίματος αποτελεί την αυτονόητη καθημερινότητα. Δεν υποβαθμίζω, ούτε ακυρώνω τη δουλειά κανενός, όμως πραγματικά ανησυχώ όταν ο Δήμαρχος παρουσιάζει ως «έργα πνοής» τις ανταποδοτικές υποχρεώσεις που έχει.
Μπακέλας Ιωάννης
Δημοτικός Σύμβουλος Άνδρου